Mötesplatsen för dig inom drift- och underhållsbranschen, feb, 27 2017
Senaste Nytt

Scania har 170 000 uppkopplade fordon

Foto: Scania
Foto: Scania
Publicerad av
Peter Höök - 27 jan 2016

För fem år sedan införde Scania uppkoppling som standard på de europeiska marknaderna. Idag har kunder i mer än 50 länder kopplat upp sig för att få tillgång till tjänster för att följa upp och utvärdera driften av sina fordon. Under 2015 tillkom närmare 70 000 uppkopplade lastbilar och bussar, och idag är antalet uppe i 170 000.

– Allt fler av våra kunder inser möjligheterna med uppkoppling i syfte att effektivisera sitt fordonsutnyttjande och därmed minska sina kostnader. Intresset ökar i takt med att vi breddar vårt utbud av uppkopplade tjänster, även bland våra busskunder konstaterar Mattias Lundholm, chef för Scanias affärsenhet Connected Services and Solutions i ett pressmeddelande.

Scanias satsning på uppkoppling startade redan i början av 2000-talet, då de första digitala så kallade Fleet Management-tjänsterna lanserades. Då handlade det om information som hämtades från fordonets elektroniska styrsystem och som användes för att analysera bränsleförbrukning och slitage, som till exempel hur föraren växlat, bromsat och utnyttjat motorns varvtalsområde.

Nästa steg i utvecklingen av kommunikation med fordonet är service och underhåll som baseras på dess specifika användning och körsätt istället för enbart körsträcka, vilket traditionellt gäller i branschen. Scania betraktar utvecklingen av elektroniska styrsystem som kärnverksamhet och informationen från uppkopplade fordon som en strategisk tillgång.

– Strategin lades fast under 1990-talet och har bland annat resulterat i att Scania kunnat lansera system för att stimulera och hjälpa förarna att köra bränsleekonomiskt och trafiksäkert, säger Mattias Lundholm.